Van Big Data naar Smart Understanding: wat vandaag te verwachten van Data Mining, Machine Learning en Cognitive Science?

21-02-2017

'Machine Learning, cognitive science, artificial intelligence’…. Vandaag worden we in de media bestookt met termen die suggereren dat ‘geprogrammeerde’ intelligentie het menselijk brein gaat vervangen. Realiteit? Science Fiction?
Tijdens deze studienamiddag belichten experts de huidige stand van zaken inzake ‘Cognitive Science’ (IBM, Watson), ‘Big Data’ (Prof. Dr. B. Baesens, KU Leuven) , ‘Text-mining’ (Prof. Dr. B. Van Looy, FBS/KU Leuven) & ‘Machine Learning’ (Dr. P. Buteneers, Co-Scale, MBA FBS) . Aan de hand van concrete cases (Gezondheid, Fraude Detectie, identificatie van ‘prior art’, ‘hardware’ monitoring) wordt inzichtelijk gemaakt waar opportuniteiten en toepassingsgebieden zich vandaag ontvouwen.

13u30 : ontvangst met Koffie, Thee
14u00 : Verwelkoming - Prof. dr. Bart Van Looy, Academic Dean Flanders Business School

14u15 – 15u15 :

‘Leer omgaan met BigData en Ontdek een wereld van onschatbare strategische informatie !’ - Prof. Dr. Bart Baesens

Vandaag worden bedrijven overspoeld door een tsunami aan data. Deze data kunnen echter via een juiste aanpak, omgevormd worden tot een belangrijke vorm van kennis. Spijtig genoeg weten vele bedrijven vandaag niet hoe ze hieraan moeten beginnen.

Bart Baesens leert u hoe u deze massa aan gegevens kan evalueren op hun kwaliteit alsook hoe u aan de hand van de juiste technieken deze data kan omzetten tot een bron van kennis, van onschatbare waarde voor uw strategisch management. U krijgt een overzicht aangereikt van analytische proces modellen, geïllustreerd met concrete voorbeelden en u leert aan welke eigenschappen deze modellen moeten voldoen.

Kortom, deze lezing leert u zowel via de theorie als de praktijk hoe u de veelheid aan data kan ombuigen tot informatie van onschatbare waarde binnen uw strategisch bedrijfsmanagement en laat u kennis maken met tools en processen om tot deze informatie te komen.

15u15 -16u15 :

‘Tekst Mining : even handig in gebruik als het wordt voorgesteld ?’Prof. Dr. Bart Van Looy

Tekstmining, verwijst naar het proces waarbij informatie wordt gedistilleerd uit grote hoeveelheden tekstmateriaal. Tijdens deze lezing introduceert Bart Van Looy de basisprincipes van Tekst Mining (‘Bag of Word’ benadering) die intuïtief en voor de hand liggend lijken. Echter, wanneer men de stap zet naar concrete toepassingen blijken ‘triviale’ keuzes (inzake pre-processing en afstandsmaten) verregaande gevolgen te hebben op het vlak van accuraatheid (‘precision & recall’). Aan de hand van octrooidata (waarbij Tekst Mining wordt gebruikt om na te gaan of een nieuw idee reeds gepatenteerd werd), toont Bart Van Looy aan welke keuzes wel (en vooral welke keuzes geen) valide resultaten opleveren.

16u15 - 16u30 :

Pauze met Koffie, Thee en zoete versnaperingen

Praktijkcases :

16u30-17u15 :

‘Anomalie detectie @CoScale: Een verhaal over hoe wel of niet Machine Learning toepassen in uw bedrijf.’ - Dr. Pieter Buteneers

Met de monitoring tool van CoScale kunnen bedrijven duizenden metrieken verzamelen en weergeven over de toestand van hun web-infrastructuur. Zoveel metrieken op dagelijkse basis consulteren is praktisch echter niet haalbaar. Daarom heeft CoScale een anomalie detectiesysteem gebouwd waarbij de gebruiker enkel een alert krijgt indien iets gedetecteerd wordt dat zijn dringende aandacht vereist.

Deze lezing leert u hoe u zelf aan de slag kunt gaan met het ontwikkelen van eigen tools alsook wanneer  u de Machine Learning technieken kunt gebruiken.

17u15-18u00 :

‘Wat te verwachten van deze ‘cognitieve’ technologie, vandaag en morgen?’ – IBM - Michel Van Der Poorten, Joan Van Loon

IBM ontwikkelde met Watson een technologisch platform dat toelaat om te denken als een ‘mens’. Michel Van Der Poorten gaat in op de mogelijkheden en applicatiedomeinen binnen de financiële sector (wat zijn de typische manieren waarop ‘Cognitive Computing’ in de Bank- en Verzekeringswereld wordt gebruikt?). Aansluitend geeft Joan Van Loon een overzicht van wat IBM Watson Health te bieden heeft. Hoe kan dit nieuw partnership tussen mens en technologie helpen bij de transformatie van de globale gezondheidszorg. Hoe helpt cognitieve technologie oncologen betere beslissingen te nemen, farmaceutische bedrijven effectievere research te doen, en hospitalen nieuwe inzichten te verwerven?

18u00 : Einde en netwerkdrink

Datum : dinsdag 21 februari 2017, te 13u30
Locatie :
Flanders Business School
Korte Nieuwstraat 33, 2000 Antwerpen
Prijs per persoon :
Alumni 195 € (excl. BTW), gewoon : 245 € (excl. BTW)