Programma

Het programma kent een uitgesproken action-based learning approach. De deelnemers worden doorheen het programma gechallenged om hun eigen ideeën in vraag te stellen en te voeden.  Tegelijkertijd verkrijgen ze technieken en een instrumentarium om de kernuitdagingen van hun organisatie aan te pakken en te verbeteren . Dit programma streeft ernaar de huidige omgeving beter te leren bevatten en inzichten te verwerven in hoe deelnemers zich binnen hun organisatie kunnen positioneren om groei-opportuniteiten te verwezenlijken.

Het programma loopt over 5 weekends (vrijdag en zaterdag) en wordt afgesloten met een finaal presentatiemoment waarop de deelnemer de kans wordt geboden zijn of haar idee te pitchen en feedback te krijgen.

De weekends kennen het volgende verloop:

Weekend 1 – Idea Creation

  • “Who am I?”
  • Core entrepreneurial characteristics
  • Assessing future developments: “New Normal”
  • Create and describe your own appealing idea

Weekend 2 – Idea Robustness Testing

  • Presentation of appealing ideas
  • Sustainable growth paradox
  • Innovator learning path
  • CCQ and issue analysis & application
  • How to succeed as an entrepreneur
  • Story architecture

Weekend 3 – Concept Development

  • Story presentation
  • Strategic management
  • Process innovation model
  • Sustainability drivers
  • Business model building
  • Apply value proposition and business model vanvas on your own business concept

Weekend 4 – Concept attractiveness

  • The quest for power offers
  • Leadership innovation model
  • Creating value from innovation: lessons from collaborative innovation

Weekend 5 – Concept implementation and innovation leadership

  • Venture business case basics
  • An introduction to financial planning
  • Delivering the promise: Staffing your project and ambidextrous organizing
  • Embodying innovation
  • Meditation exercise

Day 11 – Final presentation & feedback

Aan het eind van het traject beschikken succesvolle deelnemers over:

  • technieken om op een succesvolle wijze een idee of business case te pitchen en verdedigen;
  • een heldere blok op open issues;
  • een duidelijke opdracht voor de volgende te zetten stappen.