Nieuws

‘The ambidextrous organization’: hét antwoord op de tegenstrijdige innovatiestrategieën die bedrijven vandaag hanteren?

Bedrijven moeten aan exploitatie én exploratie doen, en dat confronteert hen met het zogenaamde ‘innovator’s dilemma’. Charles O’Reilly en Michael Tushman lanceerden het idee van ‘the ambidextrous organization’ om de tegenstrijdigheden werkbaar te maken. Een woordje uitleg én een kritische noot.

Bewaak je bedrijfsstrategie met behulp van ecosystemen

Uit onderzoek blijkt dat een indrukwekkende 80 tot 90% van alle organisaties hun eigen strategie niet uitvoeren, omdat ze al hun energie investeren in ad hoc problemen. Flanders Business School-docent Kris Vander Velpen reikt een unieke oplossing aan.

Het belang van kennen, kunnen én zijn voor authentiek leiderschap en professionele groei

Zelfsturing en authentiek leiderschap zijn vandaag hot topics, maar Dr. Marina Avau is er al sinds de oprichting van Flanders Business School een vurige pleitbezorger van. In haar vakken gebruikt ze ‘kennen, kunnen en zijn’ om leiderschap vorm te geven en professionele groei aan te moedigen.

Benchmarking: een vaak vergeten ‘must’ voor elke onderneming

Ondernemingen werken in een omgeving die almaar complexer wordt, en plooien vaak op zichzelf terug om de situatie het hoofd te bieden. Flanders Business School-docent Stefan Stremersch pleit vurig voor een alternatief voor zulke navelstaarderij, namelijk: benchmarking.

Het belang van strategie en open innovatie – óók voor kmo’s

Wim Vanhaverbeke reikt kleine bedrijven een nieuwe manier van denken aan om hun strategie vorm te geven en om op lange termijn uit te zoeken hoe ze hun businessmodel kunnen bijsturen. En die nieuwe manier van denken blijkt broodnodig.

Een voorsmaakje van het nieuwe boek van Jan De Visch

Zelfsturing is een populair thema in de bedrijfswereld. Beslissingen moeten namelijk almaar sneller vallen, en de klassieke hiërarchie laat dat niet toe. Jan De Visch schreef er een boek over, dat hij op 13 juni voorstelt. Een voorsmaakje.