Kortrijk

De opleiding is opgebouwd uit volgende 3 modules:

Module 1: Business Essentials

Deze module bestaat uit 3 oriëntatiedagen, waarin de bedrijfseconomische basiskennis op het vlak van strategie, financiën en marketing worden aangescherpt en/of opgefrist. Deze basisinzichten hebben als doel om het maximum aan waarde te halen uit de tweede module.

Sessie 1 - Foundations of Strategy (7 februari 2020)

  • Wat is strategisch management en waarom is het zo belangrijk?
  • Het strategisch management proces (4 stappen)
  • Verschillende raamwerken in het domein van strategisch management

Sessie 2 - Foundations of Finance (8 februari 2020)

  • Algemene introductie in financieel management (van een bedrijf, een business case, een project, een investering, ...)
  • Basisraamwerken en terminologieën om het besluitvormingsproces te verfijnen
  • Financiële analyse als één tool om beslissingen te onderschrijven

Sessie 3 - Foundations of Marketing (14 februari 2020)

  • Algemene introductie in marketing
  • Basisraamwerken, met focus op lancering van nieuwe producten en diensten, en de diffusie en adoptie van high-tech innovaties

Module 2: Ondernemerschap en Innovatie

Deze module bestaat uit 5 sessies van telkens 2 dagen, waarin theoretische kaders met aanvullende gevalstudies worden aangeboden

Sessie 1: Creating the opportunity - Relating my Ideas to Opportunities (6 en 7 maart 2020)

  • Hoe ga je op zoek naar nieuwe en waardevolle ideeën?
  • Leer kijken vanuit een 'ander' perspectief naar de veranderende maatschappij; ontdek en creëer nieuwe opportuniteiten.
  • Welke ideeën begeesteren jou en waar wil je mee aan de slag?
  • Wat betekent het ondernemer te zijn? Welke types ondernemers bestaan er en welk type ben jij (doe zelf de test)?
  • Wat zijn typische ondernemerskarakteristieken?

Sessie 2: How attractive is your idea? (27 en 28 maart 2020)

  • Hoe aantrekkelijk en innovatief is jouw concept: welke problemen los je op?
  • Hoe aantrekkelijk is de industrie waarin je je begeeft?
  • Hoe ziet je ecosysteem eruit en hoe situeer je jezelf daarbinnen?
  • Hoe en met wie te connecteren binnen het ecosysteem om effectief bij te dragen tot duurzame en inclusieve waardencreatie? Wat exact betekent 'shared value' voor jouw idee?
  • Hoe en waarom je idee vertalen in een aantrekkelijk verhaal?

Sessie 3: How to translate your idea into a viable concept (24 en 25 april 2020)

  • 'Choose your battlefield': wie zijn je klanten en segmenten?
  • Hoe creëer en lever je een unieke toegevoegde waarde (inclusief 'shared value') en voor wie?
  • Welke activiteiten en middelen zijn kritisch om die meerwaarde te realiseren?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van mogelijke verdienmodellen? Hoe hier keuzes maken?
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw idee meerdere stakeholders aanspreekt via inclusief ondernemerschap?
  • Hoe creëer je 'shared' lange termijn waarde voor deze stakeholders?

Sessie 4: Concept Attractiveness: towards a sustainable and scalable concept (15 en 16 mei 2020)

  • Welke inkomsten kan je genereren, van wie en wanneer?
  • Welke middelen en investeringen zijn essentieel om waarde te realiseren?
  • Waar en op welke manier zijn partners relevant?
  • Welke waarde realiseren we, welke investeringen zijn nodig?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn unieke waardepropositie en resources beschermd worden (IP Strategies)?
  • Welke key performance indicatoren plaats je op de radar?

Sessie 5: Effective implementation and appropriation (5 en 6 juni 2020)

  • Hoe 'future proof' is je plan?
  • Modelleren van diffusie en groei: do's en don'ts?
  • Hoe sensitief is je plan voor toekomstige en onverwachte ontwikkelingen?
  • Hoe ziet je cashflow eruit de eerste vijf jaar?
  • Onderneming 3.0: wat na de lancering: scaling, internationaliseren en impact
  • Hoe ziet de 'minimal viable' organisatie eruit?
  • Wat is extra nodig qua ondernemerschap en leiderschap?
  • Hoe giet je jouw concept in een aantrekkelijke pitch?

Module 3: Projectwerk Postgraduaat Ondernemerschap en Innovatie

Elke deelnemer ontwerpt een entrepreneurial/intrapreneurial project die hij/zij doorheen het traject uitwerkt tot een volwaardig business concept. De deelnemer presenteert en verdedigt zijn/haar business concept in een interactieve workshopformule.

Volgende elementen zitten in deze module vervat:

  • Begeleiding en coaching tijdens de diverse workshops
  • Individueel grondig doornemen van een gepersonaliseerde literatuurlijst om het business concept bijkomend te kunnen versterken met additionele academische inzichten
  • Additionele coaching op aanvraag
  • Workshop 'effectief presenteren'

We eindigen met een Finale Pitch op 27 juni 2020 waarbij je jouw concept op een overtuigende manier presenteert aan een professionele jury.

Docenten

Prof. dr. Johan Bruneel, hoofddocent KU Leuven en Iéseg School of Management
Prof. dr. Jonas Debrulle, gastprofessor KU Leuven en docent Iéseg School of Management
Kris Vander Velpen, docent ondernemerschap en innovatie Flanders Business School
Prof. dr. Bart Van Looy, gewoon hoogleraar KU Leuven en Flanders Business School

Praktisch

Getuigschrift
Als je de opleiding succesvol beëindigt, krijg je een decretaal erkend getuigschrift Postgraduaat Ondernemerschap en Innovatie uitgereikt door de KU Leuven en Flanders Business School. Aan de opleiding zijn 20 ECTS-punten verbonden.

Data en tijdstip
Deze opleiding start op 7 februari 2020 en eindigt op 27 juni 2020. Er is geen les tijdens schoolvakanties.
Lesdagen zijn telkens vrijdag van 9 tot 18 uur en zaterdag van 9 tot 17 uur.
Lesdata zijn: 7, 8, 14 februari, 6, 7, 27 en 28 maart, 24 en 25 april, 15 en 16 mei, 5 en 6 juni.
De finale presentatie gaat door op 27 juni 2020.

Plaats
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk, E. Sabbelaan 53 in Kortrijk

Kom kennismaken met de opleiding

Kom naar onze informatiesessie op 9 december 2019. Ontdek wat deze opleiding voor jou en jouw bedrijf kan betekenen. 
Mogen we vragen om vooraf je aanwezigheid hiervoor te registreren.

Inschrijven
Schrijf je in vóór 31 januari 2020
De deelnameprijs is 5.750 euro.
Een extra deelnemer uit dezelfde organisatie geniet een korting van 50% op de deelnameprijs als beide deelnemers aan hetzelfde projectidee werken.
Omwille van het interactieve karakter van deze opleiding is het aantal deelnemers beperkt.

Inbegrepen: deelname aan de lessen, cursusmateriaal (schriftelijk en digitaal), catering en verzekering. U ontvangt tevens een studentenkaart van de KU Leuven.
Bespaar op je deelnamekosten via de KMO-portefeuille.

Inschrijven
Inschrijven kan online via het inschrijvingsformulier .