Antwerpen (Grobbendonk)

Deze opleiding is opgebouwd uit volgende 5 sessies:

Sessie 1: Creating the opportunity – Relating my Ideas to Opportunities: 15 en 16 november 2019

  • Hoe ga je op zoek naar nieuwe en waardevolle ideeën?
  • Leer kijken vanuit een ‘ander’ perspectief naar de veranderende maatschappij; ontdek en creëer nieuwe opportuniteiten.
  • Welke ideeën begeesteren jou en waar wil je mee aan de slag?
  • Wat betekent het ondernemer te zijn? Welke types ondernemers bestaan er en welk type ben jij (doe zelf de test)?
  • Wat zijn typische ondernemerskarakteristieken?

Guest Lecture: Authenticiteit als cruciale bouwsteen voor duurzaam ondernemerschap (Marina Avau, Managing Director Bridges for Choice).

Sessie 2: How attractive is your idea? 13 en 14 december 2019

  • Hoe aantrekkelijk en innovatief is jouw concept:  welke problemen los je op?
  • Hoe aantrekkelijk is de industrie waarin je je begeeft?
  • Hoe ziet je ecosysteem eruit en hoe situeer je jezelf daarbinnen?
  • Hoe en met wie te connecteren binnen het eco-systeem om effectief bij te dragen tot duurzame waardecreatie?
  • Hoe en waarom je idee vertalen in een aantrekkelijk verhaal?

Sessie 3: How to translate your idea into a viable concept 17 en 18 januari 2020

  • “Choose your battlefield”: wie zijn je klanten en segmenten?
  • Hoe creëer en lever je een unieke toegevoegde waarde en voor wie?
  • Welke activiteiten en middelen zijn kritisch om die meerwaarde te realiseren?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van mogelijke verdienmodellen? Hoe hier keuzes maken?
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw idee meerdere stakeholders aanspreekt?
  • Hoe creëer ik ‘shared’ lange termijn waarde voor deze stakeholders ?

Guest Lecture: Focus or flexibility? (Prof. Dr. Bart Van Looy: Hoogleraar,KU Leuven & Flanders Business School)

Sessie 4: Concept Attractiveness: towards a sustainable and scalable concept 14 en 15 februari 2020

  • Welke inkomsten kan je genereren, van wie en wanneer?
  • Welke middelen en investeringen zijn essentieel om waarde te realiseren?
  • Waar en op welke manier zijn partners relevant?
  • Welke waarde realiseren we, welke investeringen zijn nodig ?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn unieke waardepropositie en resources beschermd worden (IP Strategies)?
  • Welke key performance indicatoren plaats ik op de radar? (Yann Dekeyser: Partner KPMG)

Sessie 5: Effective implementation and appropriation 13 en 14 maart 2020

  • Hoe ‘future proof’ is je plan?
  • Modelleren van diffusie en groei: do’s en don’ts?
  • Hoe sensitief is je plan voor toekomstige en onverwachte ontwikkelingen?
  • Hoe ziet je cash flow eruit de eerste vijf jaar?
  • Onderneming 3.0: wat na de lancering: scaling, internationaliseren en impact
  • Hoe ziet de ‘minimal viable’ organisatie eruit?
  • Wat is extra nodig qua ondernemerschap en leiderschap?
  • Hoe giet je jouw concept in een aantrekkelijke pitch?

Guest Lecture: Leverage the power of meditation to develop managerial strengths (Katrien Benoit en Carlos Versteele)

Finale Idea Pitch: 16 mei 2020
We eindigen met een Finale Pitch waarbij je jouw concept op een overtuigende manier presenteert aan een professionele jury of aan de directie binnen je eigen organisatie.

Docenten

Kris Vander Velpen: Flanders Business School
Dr. Marina Avau: Managing Director Bridges for Choice
Prof. dr. Bar Van Looy: KU Leuven & Flanders Business School

Praktisch

Data en tijdstip
Deze opleiding start op 15 november 2019 en eindigt op 16 mei 2020. Er is geen les tijdens schoolvakanties.
Lesdagen zijn telkens vrijdag van 09u00 tot 18u00 en zaterdag van 09u00 tot 17u00
Lesdata zijn: 15 en 16 nov 2019, 13 en 14 dec 2019, 17 en 18 jan 2020, 14 en 15 feb 2020, 13 en 14 mrt 2020.
De finale presentatie gaat door op 16 mei 2020. 

Plaats
GroupDC: Bannerlaan 75, Grobbendonk

Inschrijven
Dit programma is al van start gegaan, het eerstvolgende instapmoment is 7 februari 2020 in het Postgraduaat Ondernemerschap en Innovatie in Kortrijk