Programma

Alle sessies worden in het Nederlands gegeven, maar de slides zijn Engelstalig.

Sessie 1: Creating the opportunity – Relating my Ideas to Opportunities: 15 en 16 november 2019

  • Hoe ga je op zoek naar nieuwe en waardevolle ideeën?
  • Leer kijken vanuit een ‘ander’ perspectief naar de veranderende maatschappij; ontdek en creëer nieuwe opportuniteiten.
  • Welke ideeën begeesteren jou en waar wil je mee aan de slag?
  • Wat betekent het ondernemer te zijn? Welke types ondernemers bestaan er en welk type ben jij (doe zelf de test)?
  • Wat zijn typische ondernemerskarakteristieken?

Guest Lecture: Authenticiteit als cruciale bouwsteen voor duurzaam ondernemerschap (Marina Avau, Managing Director Bridges for Choice).

Sessie 2: How attractive is your idea? 13 en 14 december 2019

  • Hoe aantrekkelijk en innovatief is jouw concept:  welke problemen los je op?
  • Hoe aantrekkelijk is de industrie waarin je je begeeft?
  • Hoe ziet je ecosysteem eruit en hoe situeer je jezelf daarbinnen?
  • Hoe en met wie te connecteren binnen het eco-systeem om effectief bij te dragen tot duurzame waardecreatie?
  • Hoe en waarom je idee vertalen in een aantrekkelijk verhaal?

Case study: Open Innovation bij Janssen Pharamaceutica (Jeroen De Rycker: Director Organizational Change, Janssen Pharmaceutica)

Sessie 3: How to translate your idea into a viable concept? 17 en 18 januari 2020

  • “Choose your battlefield”: wie zijn je klanten en segmenten?
  • Hoe creëer en lever je een unieke toegevoegde waarde en voor wie?
  • Welke activiteiten en middelen zijn kritisch om die meerwaarde te realiseren?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van mogelijke verdienmodellen? Hoe hier keuzes maken?
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw idee meerdere stakeholders aanspreekt?
  • Hoe creëer ik ‘shared’ lange termijn waarde voor deze stakeholders ? 

Guest Lecture: Focus or flexibility? (Prof. Dr. Bart Van Looy: Hoogleraar,KU Leuven & Flanders Business School)

Sessie 4: Concept Attractiveness: towards a sustainable and scalable concept 14 en 15 februari 2020

  • Welke inkomsten kan je genereren, van wie en wanneer?
  • Welke middelen en investeringen zijn essentieel om waarde te realiseren?
  • Waar en op welke manier zijn partners relevant?
  • Welke waarde realiseren we, welke investeringen zijn nodig ?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn unieke waardepropositie en resources beschermd worden (IP Strategies)?
  • Welke key performance indicatoren plaats ik op de radar? (Yann Dekeyser: Partner KPMG)

Guest Lecture: Loskomen van cijfers: De logische niveaus van een ondernemer en Heartmath (Luc Limère: Founder Limère & Partners)

Sessie 5: Effective implementation and appropriation 13 en 14 maart 2020

  • Hoe ‘future proof’ is je plan?
  • Modelleren van diffusie en groei: do’s en don’ts?
  • Hoe sensitief is je plan voor toekomstige en onverwachte ontwikkelingen?
  • Hoe ziet je cash flow eruit de eerste vijf jaar?
  • Onderneming 3.0: wat na de lancering: scaling, internationaliseren en impact
  • Hoe ziet de ‘minimal viable’ organisatie eruit?
  • Wat is extra nodig qua ondernemerschap en leiderschap?
  • Hoe giet je jouw concept in een aantrekkelijke pitch?

Guest Lecture: Leverage the power of meditation to develop managerial strengths (Katrien Benoit en Carlos Versteele, Centre for Evolutionary Learning)

Finale Idea Pitch: 16 mei 2020
We eindigen met een Finale Pitch waarbij je jouw concept op een overtuigende manier presenteert aan een professionele jury of aan de directie binnen je eigen organisatie.

 

Verdiepende MBA-vakken

Heb je na het vaste traject zin in meer, dan kan je kiezen voor één uitdiepend vak uit het executive MBA-programma van Flanders Business School.

Deze vakken worden gegeven op de campus van Flanders Business School, Sint-Katelijnevest 26-28, 2000 Antwerpen. De sessies worden in het Nederlands gegeven, maar de slides zijn Engelstalig. Bij deze uitdiepende vakken moet een handboek aangekocht worden, dat niet inbegrepen zit in het inschrijvingsgeld.

Je hebt de keuze uit 3 uitdiepende MBA-vakken:

Strategisch management
Volgende onderwerpen worden inhoudelijk behandeld:

  • Analyseren van de rol van de externe omgeving in strategie
  • Business strategie
  • Corporate strategie
  • Netwerkstrategie
  • Internationale strategie
  • Strategisch innoveren en business model innovatie
  • Strategieën specifiek voor kleine en nieuwe bedrijven
  • Strategie voor innovatie door samenwerking
  • Ontwikkelen van een nieuwe business

Docent: Prof. Dr. Wim Vanhaverbeke

Financieel management
Volgende onderwerpen worden inhoudelijk behandeld:

  • Algemene inleiding tot de analyse van een jaarrekening
  • (Her)structurering van een jaarrekening i.f.v. analyse
  • Horizontale en verticale analyse
  • Analyse van de cash flow
  • Ratio-analyse (liquiditeitsanalyse, solvabiliteitsanalyse, analyse van de winstgevendheid, voorspelling van faling, …)
  • Overzicht van time value concepts (huidige/toekomstige waarde, rente, eeuwigheden, …)
  • Grondslagen voor waardering (financieringsbronnen <>allocatie van middelen)
  • Netto contante waarde en andere investeringscriteria
  • Inschatten van de cash flows van een project
  • Toepassing van contante-waardeberekening om investeringsbeslissingen te nemen
  • Break-even-analyse
  • Real options en de waarde van financiele flexibiliteit
  • De impact van risico op een investeringsanalyse
  • Gewogen gemiddelde kapitaalkost (WACC)

Docenten: Prof. Dr. Frederiek Schoubben en Stefan Stremersch

Marketing management
Volgende onderwerpen worden inhoudelijk behandeld:

  • Inleiding marketing/externe en interne analyse (consument, markt, omgeving, competentie- en prestatie-analyse)
  • Marketingstrategie (doelstellingen, segmentering, targeting, positionering)
  • Marketingtactiek (product, prijs, distributie, communicatie)
  • Marketingevaluatie-en implementatie (effectiviteit/efficiëntie, consistentiecontrole en budgettering/taken)
  • Internationale marketing

Docent: Prof. Dr. Marc Logman